Sunday, April 27, 2008
Parempi päissään!
Suomen Kuvalehden numeron 17 (25.4.2008) sivulla 10 toimittaja Leena Sharma toteaa selkein sanoin humalaisen espanjalaiskuskin "ylinopeuden" olennaiseksi onnettomuuden syyksi. Humalatila ja promillerajatkin mainitaan noin kuriositeetteina pääasian eli ylinopeusrangaistusten lisäksi.
Onko humalassa ajaminen hyväksyttävää jos ajaa nopeusrajoitusten mukaan?
Onko humalassa ajaminen itse asiassa osa "eurooppalaista autoilukulttuuria" ja pienempi paha kuin nopeusrajoituksen rikkominen?
Suomessa vastaus on kyllä. Poliisivirkoja voidaan vähentää kun maa on kylvetty täyteen nopeutta valvovia suurnopeuskameroita. Kaikkihan ymmärtävät ettei syrjäkyliltä pääse kapakkaan ilman omaa autoa ja olisi kohtuutonta vaatia kuskia olemaan ainut selvinpäin. Parempi siis unohtaa liikennevalojen valvominen ja rattijuoppojen vahtaaminen kun Suomessa vallitsee konsensus ylinopeuden kirouksesta.
Sunnuntai-illan (27.4.2008) kymmenen uutisissa nähty pätkä poliisin kevätratsiasta paljasti humalaisen huumekuskin jonka auton ovessa oli ruisku, varastettuja kännyköitä ja auto katsastamatta. Tässäkin kaverin olisi kannattanut noudattaa nopeusrajoituksia jolloin hän ei olisi koskaan jäänyt kiinni. Puhallusratsiaahan ei nähty tarpeelliseksi.
Liikenneuutisoinnissa harvoin muistetaan korostaa 85%:a onnettomuuksista tapahtuvan 50 km/h tai pienemmillä nopeusrajoituksilla. Ylinopeustapauksistakin reilusti yli puolet on humalakuskien ajamia nopeusennätyksiä, ainakin onnettomuustapauksissa.
Vuosia sitten lapsiesiintyjä lauloi "aja hiljaa, isi nyt vaan". Miksei voisi laulaa "noudata liikennesääntöjä, isi nyt vaan" tai "aja selvinpäin, isi nyt vaan".
Voisiko laulusta tehdä uuden 2000-luvun version?
Aja raittiina isi nyt vain,
Niin sitten illalla ryypätään.
Aja raittiina isi nyt vain,
Niin mä kiltisti myös selvinpäin jään.
Ennen suomalaiset ryyppäsivät suomalaisittain eivätkä yleensä pystyneet ajamaan kun eivät pystyneet kävelemään autolle asti. Nykyään kun suomalaisetkin ovat oppineet eurooppalaiset tavat promillet jäävät alemmas ja autonrattiin on helpompi ryömiä. Parempi silti varoa syyllistämästä juoppoja liikaa. Poliitikot ja liikenneturvallisuusihmiset painottavat siis nopeuden merkitystä verrattuna humalatilaan. Humalatilahan ei näytä vaikuttavan kotioloihinkaan, kuinka siis autolla liikkumiseen?
Onko humalassa ajaminen hyväksyttävää jos ajaa nopeusrajoitusten mukaan?
Onko humalassa ajaminen itse asiassa osa "eurooppalaista autoilukulttuuria" ja pienempi paha kuin nopeusrajoituksen rikkominen?
Suomessa vastaus on kyllä. Poliisivirkoja voidaan vähentää kun maa on kylvetty täyteen nopeutta valvovia suurnopeuskameroita. Kaikkihan ymmärtävät ettei syrjäkyliltä pääse kapakkaan ilman omaa autoa ja olisi kohtuutonta vaatia kuskia olemaan ainut selvinpäin. Parempi siis unohtaa liikennevalojen valvominen ja rattijuoppojen vahtaaminen kun Suomessa vallitsee konsensus ylinopeuden kirouksesta.
Sunnuntai-illan (27.4.2008) kymmenen uutisissa nähty pätkä poliisin kevätratsiasta paljasti humalaisen huumekuskin jonka auton ovessa oli ruisku, varastettuja kännyköitä ja auto katsastamatta. Tässäkin kaverin olisi kannattanut noudattaa nopeusrajoituksia jolloin hän ei olisi koskaan jäänyt kiinni. Puhallusratsiaahan ei nähty tarpeelliseksi.
Liikenneuutisoinnissa harvoin muistetaan korostaa 85%:a onnettomuuksista tapahtuvan 50 km/h tai pienemmillä nopeusrajoituksilla. Ylinopeustapauksistakin reilusti yli puolet on humalakuskien ajamia nopeusennätyksiä, ainakin onnettomuustapauksissa.
Vuosia sitten lapsiesiintyjä lauloi "aja hiljaa, isi nyt vaan". Miksei voisi laulaa "noudata liikennesääntöjä, isi nyt vaan" tai "aja selvinpäin, isi nyt vaan".
Voisiko laulusta tehdä uuden 2000-luvun version?
Aja raittiina isi nyt vain,
Niin sitten illalla ryypätään.
Aja raittiina isi nyt vain,
Niin mä kiltisti myös selvinpäin jään.
Ennen suomalaiset ryyppäsivät suomalaisittain eivätkä yleensä pystyneet ajamaan kun eivät pystyneet kävelemään autolle asti. Nykyään kun suomalaisetkin ovat oppineet eurooppalaiset tavat promillet jäävät alemmas ja autonrattiin on helpompi ryömiä. Parempi silti varoa syyllistämästä juoppoja liikaa. Poliitikot ja liikenneturvallisuusihmiset painottavat siis nopeuden merkitystä verrattuna humalatilaan. Humalatilahan ei näytä vaikuttavan kotioloihinkaan, kuinka siis autolla liikkumiseen?
Comments:
Post a Comment