Monday, September 03, 2007
2 in 1 ja out?
Ostinpa viime kesänä "helpon" rengasmittarin Motonetistä. Luin paketista tekstin: "Mittarissa ei ole yhtään huollettavaa osaa. Paristoa ei voi vaihtaa. Loppuunkulunut mittari jätetään paristojen keräyspisteeseen." Ajattelin laitteessa varmaan olevan hyvän litiumpariston joka kestää kyllä pitkään. Yllättäen parin kuukauden kuluttua mittari oli kuitenkin täysin pimeä ilman elonmerkkiäkään. Koska aikaa oli kulunut mielestäni kohtuuttoman vähän päätin avata mittarin ja katsoa voisiko sille tehdä jotain.
Ristipäämeisseli koko "0" esiin ja kaksi ruuvia auki. Löysin mittarin sisuksista CR2032 litiumpariston. Paristo lähti helposti irti, ostin uuden samanlaisen ja kasasin mittarin. Voilá! Se toimii! Miksi mittarin valmistaja/maahantuoja kirjoittaa pakkaukseen ettei paristoa voi muka vaihtaa? Operaatio oli helppo eikä vaatinut erityistä sorminäppäryyttä. Ainoastaan huolellisuutta ja tarkkaa työtä.
Mieleeni tuli vain kysymys kuinka paljon vastaavia "ongelmajätteitä" on markkinoillamme? Viilataanko meitä useinkin linssiin? Olen varma että uusi Vartan "made in Germany" paristo kestää pidempään kuin alkuperäinen kiinalaisparisto joka on saattanut olla asennettuna mittarin sisuksiin jo kauan sitten. Mistä tiedän ettei mittaria ole varastoitu vuosi pari jossain välivarastossa odottelemassa jatkokuljetusta?
Mitä Matti Meikäläinen olisi tehnyt? Uskonut tekstiä ja heittänyt hyvän mittarin roskiin?
Comments:
Post a Comment