<$BlogRSDURL$>

Tuesday, July 17, 2007

Myyntitaitoja vai osto-osaamista? 

Kävinpä tässä Eyen optikolla aikomuksenani uusia silmälasini. Ilmoitin pitkän litanian laatuvaatimuksiani myyjälle joka totesi että sehän maksaa enemmän. Enemmän kuin mikä, en tiedä. Ilmeisesti enemmän kuin heidän mainoksensa lukemat. En tiedä mitä myyjä ajatteli. Eikö minulla ole varaa kuin perusmalliin vai onko häneltä kovisteltu kaikkia tuotteita ilmoituksen tarjoushinnalla. En tiedä. Yllätyin silti. Luettelin muutamat linssin ominaisuudet joita halusin ja myyjä totesi hinnan muuttuvan ylöspäin ikäänkuin se estäisi tekemästä kauppoja. Mikäs siinä. Eihän kenenkään ole pakko tehdä kauppaa kun on vaihtoehtoja.

Tuli vähän sama tunne kuin vuosi pari sitten Tikkurilan Vaunulassa. Kävin tutustumassa uuteen Fiestaan, siis Ford Fiestaan ja kyselin ilmastoinnin ja automaattivaihteiston perään. Tälläkin reissulla myyjä totesi hinnan nousevan eikä edes vaivautunut selvittämään paljonko hinta olisi noussut vaikka sentään kysyin häneltä asiaa. Ilmeisesti vanha 10-vuotias autoni oli liian hyvä vaihdettavaksi yhtään mihinkään heidän myymäänsä. Logiikkahan tässä on perinteinen autokauppiaan logiikka. Jos tyyppi ajaa romulla sille on turha hyvää tarjota. Todennäköisesti aikaa kuluu hukkaan. Parempi käyttää sekin aika johonkin hyödyllisempään.

Tottahan tuo ensimmäinen Eyen-optikkoliikkeen myyjä oli tavallaan oikeassa. Ostin auton, (10 vuotta edellistä tuoreemman) vähän aikaa sitten ja luonnollisesti olen perseaukinen. Näin p-a:na jouduinkin sitten saamaan hyvää palvelua saman kauppakeskuksen Silmäasemalla vaikka tuo palvelu olikin Eyenin tarjoamaa kalliimpaa myyjä ei sentään päivitellyt vaatimusteni aiheuttamaa hinnan nousua vaan pyrki asiakkaan kannalta parhaimpaan ratkaisuun. Ei kalleimpaan vaan fiksuimpaan. Jäi hyvä mieli. Tuntui, että asiakas on tärkeä. Tässä liikkeessä ollaan asiakasta varten töissä.

Ja mitä tuon ensimmäisen myyjän olisi minulle pitänyt sanoa? Mieluiten todeta asiallisesti "nuo muutokset nostavat hintaa, hetki tarkistan paljonko" . Olisi tullut tunne myyjän huolehtivan asiakkaasta. Sen sijaan suorastaan iskun saanut myyjä puolustautuu: "hinta nousee jos nämä muutokset tehdään" ja elekielellä sekä äänensävyllä: "ei sulla poika ole varaa". Sinänsä saman tekevää. Ei pitäisi olla herkkänahkainen. Tuossa vaan oikeasti tuntee itsensä tyhmäksi kun "asiantuntijana" ja "prona" esittää "haluan nämä ominaisuudet" myyjä vaan tyrmää toiveet: "hintahan nousee". Melkoista menoa. Vähitellen alan ymmärtää liike-elämän valmentajia ja valmennuksen ostajia. Ehkä myyntivalmennusta sittenkin tarvitaan. Vai olisiko parempi antaa asiakkaille ostovalmennusta?
Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?