Monday, May 21, 2007
Kysymyksiä auton hankinnasta
Joskus joutuu hakemaan perusteita. Jos ajan kohta 13 vuotiaalla autolla jonka matkamittarissa on pian 200 000 km, eikö minun pitäisi kaiken järjen mukaan olla jokaisen Suomen automyyjän ykköskohteita? Ainakin maalaisjärki sanoo meikäläisen tarvivan pikaisemmin seuraavaa autoa kuin 2-vuotiaalla 40 000km ajetulla autolla ajavat ihmiset. Silti rohkenen epäillä kolmentoista automyyjän tusinasta yrittävän tehdä mieluummin kauppoja tuon lähes uudella autolla ajavan kanssa.
Mihin tämä varsin todennäköinen ratkaisu perustuu? Koska he ovat äskettäin onnistuneet kusettamaan tuoreella autolla ajavaa on uudenkin yrityksen onnistuminen todennäköistä? Koska olen liian vähävarainen tekemään kauppoja uudesta autosta? Koska he haluavat vaihtoautovarastoonsa runsaasti tuoreita vaihdokkeja? Kummallista. Luulisi että vaihtoautoista on usein pelkkää riesaa kun ne korottavat varaston arvoa. Liikkeet myyvät muutenkin vanhimmat vaihdokkinsa erinä jobbareille joten halpisautot kirpaisevat lopulta vain vähän, senkin kertarytinällä.
Toisaalta kuka tahansa laskutaitoinen voi laskea mitä uusi auto todella maksaa. Ensinnäkin jos auton ostoon otetaan lainaa maksetaan aina korkoa. Jos auto ostetaan osamaksulla koron lisäksi tulee lyhennyspalkkio. Osamaksukaupassa auto on pakko vakuuttaa. Sitten arvon alennus. Mallista ja hinnasta riippuen helposti 3000,.- € vuodessa. Käytännössä vieläkin enemmän. Tottahan meikäläisenkin käytetyn auton arvo on nykyään alle puolet siitä mitä nelisen vuotta sitten ostaessani sen. Mielenkiintoiseksi asia tulee kun verrataan muutosta uuteen autoon. Meikäläisen neljän vuoden arvonalennus on käytännössä sama kuin uuden auton halpeneminen ensimmäisen vuoden aikana. Tottahan joudun maksamaan korjauksista, mutta korjaukset + huollot ovat minun tapauksessani yhteensä vähemmän kuin mitä uuteen autoon tarvittava rahoitus maksaisi. Lisäksi sitä uuttakin autoa huollatKysymyskisäetaan.
Tunnustan kyllä maksavani autoilusta melko kalliisti koska huollatan koslaani säännöllisesti merkkiliikkeessä ja uusin tarvittaessa kaikki vaihdettavat osat välittömästi enkä odottele myöhempiä aikoja. Tässäkin täytyy käyttää järkeään. Käyttämäni merkkiliike ehdotti kerran huollossa käydessäni pakoputken takapöntön vaihtoa johon totesin idean olevan varsin hyvän koska takapöntön takuuaika on loppumassa. Oudosti asiasta ei enää puhuttu lisää. Olisin ilman muuta ottanut vastaan uuden takaäänenvaimentimen takuukorjauksena. Mikähän niille tuli?
Mihin tämä varsin todennäköinen ratkaisu perustuu? Koska he ovat äskettäin onnistuneet kusettamaan tuoreella autolla ajavaa on uudenkin yrityksen onnistuminen todennäköistä? Koska olen liian vähävarainen tekemään kauppoja uudesta autosta? Koska he haluavat vaihtoautovarastoonsa runsaasti tuoreita vaihdokkeja? Kummallista. Luulisi että vaihtoautoista on usein pelkkää riesaa kun ne korottavat varaston arvoa. Liikkeet myyvät muutenkin vanhimmat vaihdokkinsa erinä jobbareille joten halpisautot kirpaisevat lopulta vain vähän, senkin kertarytinällä.
Toisaalta kuka tahansa laskutaitoinen voi laskea mitä uusi auto todella maksaa. Ensinnäkin jos auton ostoon otetaan lainaa maksetaan aina korkoa. Jos auto ostetaan osamaksulla koron lisäksi tulee lyhennyspalkkio. Osamaksukaupassa auto on pakko vakuuttaa. Sitten arvon alennus. Mallista ja hinnasta riippuen helposti 3000,.- € vuodessa. Käytännössä vieläkin enemmän. Tottahan meikäläisenkin käytetyn auton arvo on nykyään alle puolet siitä mitä nelisen vuotta sitten ostaessani sen. Mielenkiintoiseksi asia tulee kun verrataan muutosta uuteen autoon. Meikäläisen neljän vuoden arvonalennus on käytännössä sama kuin uuden auton halpeneminen ensimmäisen vuoden aikana. Tottahan joudun maksamaan korjauksista, mutta korjaukset + huollot ovat minun tapauksessani yhteensä vähemmän kuin mitä uuteen autoon tarvittava rahoitus maksaisi. Lisäksi sitä uuttakin autoa huollatKysymyskisäetaan.
Tunnustan kyllä maksavani autoilusta melko kalliisti koska huollatan koslaani säännöllisesti merkkiliikkeessä ja uusin tarvittaessa kaikki vaihdettavat osat välittömästi enkä odottele myöhempiä aikoja. Tässäkin täytyy käyttää järkeään. Käyttämäni merkkiliike ehdotti kerran huollossa käydessäni pakoputken takapöntön vaihtoa johon totesin idean olevan varsin hyvän koska takapöntön takuuaika on loppumassa. Oudosti asiasta ei enää puhuttu lisää. Olisin ilman muuta ottanut vastaan uuden takaäänenvaimentimen takuukorjauksena. Mikähän niille tuli?
Comments:
Post a Comment