Wednesday, November 30, 2005
Suomalaista logiikkaa
Talvi yllätti tiehallinnon. Tekniikkavastaava Herra Aura Keppi kertoo haastattelussamme suomalaisen tiehallinnon tuoreimmista linjauksista.
K. Miksei Hämeenlinnan moottoritietä (se valtatie Helsingistä Tampereen suuntaan) ollut lainkaan aurattu tuossa 13.30 tienoilla?
V. Olemme luottaneet kasvihuoneilmiön etenemiseen. Esimerkiksi USA:n, Venäjän ja Kiinan toimet asian edistämiseksi ovat olleet ilahduttavan voimakkaita. Jatkossa kun Suomessa vuoden keskilämpötila jää reilusti plussan puolelle tien pidossa syntyy säästöä talvihuollon jäädessä pois ja routavaurioiden loppuessa. Tänä vuonna näyttää vielä lähes normaalilta talvikeliltä kuten tilanne on ollut jo vuosikymmeniä. Kaluston vähentäminen ja päivystyksen karsiminen on ollut hiukan ylimitoitettua. Luotamme kuitenkin, että jo vuonna 2050 toimemme osoittautuvat oikean suuntaisiksi.
K. Entä tähän astisen talvihoidon menetelmät? Oletteko kehittäneet niitä uudessa tilanteessa?
V. Näyttää siltä että jatkossa joudumme lopettamaan pohjavesien suolaamisen lähes kokonaan. Onneksi olemme saaneet jo hyviä tuloksia mm. Luumäeltä jossa pohjavedet ovat käytännössä mennyttä 6-tien osuudelta ja melko laajalta alueelta lähiympäristössäkin. Mainitsen tämän kaakkoissuomalaisen pikkupaikkakunnan koska siellä ollaan oltu aikaansa edellä ja ymmärretty suolan merkitys maan puolustamisessa. Mahdollisen sodan syttyessä venäläiset joutuvat ostamaan juomavetensä kunnalta eivätkä voi hyökätessään käyttää luonnon vesiä lainkaan.
K. Entä paikalliset asukkaat?
V. He ovat pian eläkkeellä ja voivat muuttaa keskustaajamiin joissa on kunnallinen vesihuolto, samoin nyt eläkkeellä oleva väestö kyllä kuolee piakkoin. Ko. paikkakuntahan on tunnettu alueensa edullisimmista terveyskeskussairaalan vuodepaikkakuluista josta voi tehdä selkeitä johtopäätöksiä.
K. Kuinka tiehallinnon talvihuollon lopettaminen vaikuttaa lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä suomalaisten työllistymiseen?
V. Lyhyellä tähtäimellä autopeltiseppiä, ambulanssinkuljettajia ja sairaanhoitohenkilökuntaa tarvitaan runsaasti lisää. Pidemmälle katsottaessa Ukrainasta, Kiinasta ja Intiasta värvättävät ihmiset joutuvat yhä lisääntyvässä määrin raivaamaan kasvillisuutta tien varresta jotta näkyväisyys saadaan tulevissa lämpimissä oloissa pitää hyvänä. Ilmaston lämpenemisen mukanahan tänne päätyvät lopulta eteläisten alueiden suuret nisäkkäät ja kotoinen hirvemme vetäytyy yhä kauemmas pohjoiseen.
K. Mikä idea on jättää talven ensimmäisillä liukkailla auraustyöt minimiin?
V. Tiehallinnon tarkoitus on suolata teitä liukkauden torjumiseksi. Lumen auraus on täysin turhaa koska lumi sulaa kuitenkin.
K. Eikös jääkin sula ennenpitkää vaikkei lainkaan suolattaisi?
V. Tarkemmin ajatellen olette oikeassa. Tavoitteemme on kuitenkin saada ihmiset romuttamaan vanhat autonsa ja suolan avulla voimme lisätä korroosiota tehokkaasti.
K. Kuinka tuo kannattaa tiehallinnolle?
V. Valtio kustantaa mieluusti tällaiset projektit koska autokauppa on eräs suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perusrahoituslähteitä.
K. Kuinka niin? Voisitteko perustella?
V. Autot ovat niitä harvoja tuotteita jotka tuottavat valtion kassaan vähintään verottoman ostohintansa verran rahaa. Autoveron osuus on noin 50% verollisesta hinnasta mikä luonnollisesti merkitsee vähintään 100% verottomasta hinnasta. Lisäksi päälle tulevat arvonlisävero ja muut maksut joten valtiolla ei ole syytä valittaa.
K. Eikös tällä perusteella olisi syytä panostaa tien pitoon?
V. Tällä perusteella pyritään tekemään minimityöt tienpidon osalta ja panostamme edelleen suolaukseen jotta korroosio (=ruostuminen) tuhoaisi kaluston mahdollisimman nopeasti. Samalla saamme runsaasti uusia käyttäjiä kunnalliselle vesihuollolle jolloin pientenkin paikkakuntien talous kohentuu.
K. Eikös tuo ole vähän arveluttavaa?
V. Ei todellakaan. Meille hankittiin yliopistomaailmasta lakimies ja lääkäri konsulteiksi. Siellähän on ollut tapana huolehtia siitä että virkamies tilaa palvelut omalta yritykseltään eli siirtää varoja hallinnoimaltaan yhteiskunnalliselta virastolta omalle yksityiselle yritykselleen ja voi varsin hyvin.
K. Parantaako toimintamallinne jotenkin teidän elintasoanne?
V. Rehellisesti sanottuna ei lainkaan. Sen sijaan saan pientä provisiota uusilta konsulteiltamme siitä hyvästä että huolehdin tarvittavien uudistusten läpiviennistä. Itse asiassa konsulttimme tulivat todella edullisesti (A35) virkoihimme edellyttäen että huolehdin heidän perustamiensa tierakennus- ja tienhuoltoyritysten hedelmällisestä yhteistyöstä tienpitotehtävissä ja rakennusurakoissa.
K. Pidättekö yhteistyötänne toimivana?
V. Kyllä. Olen yhteistyömme alusta lähtien voinut tehdä jokaisella lomallani kaukomatkan joka aiemmin oli vain kaukainen haave. Olen todella tyytyväinen tiehallinnon uuteen suuntaan.
K. Miksei Hämeenlinnan moottoritietä (se valtatie Helsingistä Tampereen suuntaan) ollut lainkaan aurattu tuossa 13.30 tienoilla?
V. Olemme luottaneet kasvihuoneilmiön etenemiseen. Esimerkiksi USA:n, Venäjän ja Kiinan toimet asian edistämiseksi ovat olleet ilahduttavan voimakkaita. Jatkossa kun Suomessa vuoden keskilämpötila jää reilusti plussan puolelle tien pidossa syntyy säästöä talvihuollon jäädessä pois ja routavaurioiden loppuessa. Tänä vuonna näyttää vielä lähes normaalilta talvikeliltä kuten tilanne on ollut jo vuosikymmeniä. Kaluston vähentäminen ja päivystyksen karsiminen on ollut hiukan ylimitoitettua. Luotamme kuitenkin, että jo vuonna 2050 toimemme osoittautuvat oikean suuntaisiksi.
K. Entä tähän astisen talvihoidon menetelmät? Oletteko kehittäneet niitä uudessa tilanteessa?
V. Näyttää siltä että jatkossa joudumme lopettamaan pohjavesien suolaamisen lähes kokonaan. Onneksi olemme saaneet jo hyviä tuloksia mm. Luumäeltä jossa pohjavedet ovat käytännössä mennyttä 6-tien osuudelta ja melko laajalta alueelta lähiympäristössäkin. Mainitsen tämän kaakkoissuomalaisen pikkupaikkakunnan koska siellä ollaan oltu aikaansa edellä ja ymmärretty suolan merkitys maan puolustamisessa. Mahdollisen sodan syttyessä venäläiset joutuvat ostamaan juomavetensä kunnalta eivätkä voi hyökätessään käyttää luonnon vesiä lainkaan.
K. Entä paikalliset asukkaat?
V. He ovat pian eläkkeellä ja voivat muuttaa keskustaajamiin joissa on kunnallinen vesihuolto, samoin nyt eläkkeellä oleva väestö kyllä kuolee piakkoin. Ko. paikkakuntahan on tunnettu alueensa edullisimmista terveyskeskussairaalan vuodepaikkakuluista josta voi tehdä selkeitä johtopäätöksiä.
K. Kuinka tiehallinnon talvihuollon lopettaminen vaikuttaa lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä suomalaisten työllistymiseen?
V. Lyhyellä tähtäimellä autopeltiseppiä, ambulanssinkuljettajia ja sairaanhoitohenkilökuntaa tarvitaan runsaasti lisää. Pidemmälle katsottaessa Ukrainasta, Kiinasta ja Intiasta värvättävät ihmiset joutuvat yhä lisääntyvässä määrin raivaamaan kasvillisuutta tien varresta jotta näkyväisyys saadaan tulevissa lämpimissä oloissa pitää hyvänä. Ilmaston lämpenemisen mukanahan tänne päätyvät lopulta eteläisten alueiden suuret nisäkkäät ja kotoinen hirvemme vetäytyy yhä kauemmas pohjoiseen.
K. Mikä idea on jättää talven ensimmäisillä liukkailla auraustyöt minimiin?
V. Tiehallinnon tarkoitus on suolata teitä liukkauden torjumiseksi. Lumen auraus on täysin turhaa koska lumi sulaa kuitenkin.
K. Eikös jääkin sula ennenpitkää vaikkei lainkaan suolattaisi?
V. Tarkemmin ajatellen olette oikeassa. Tavoitteemme on kuitenkin saada ihmiset romuttamaan vanhat autonsa ja suolan avulla voimme lisätä korroosiota tehokkaasti.
K. Kuinka tuo kannattaa tiehallinnolle?
V. Valtio kustantaa mieluusti tällaiset projektit koska autokauppa on eräs suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perusrahoituslähteitä.
K. Kuinka niin? Voisitteko perustella?
V. Autot ovat niitä harvoja tuotteita jotka tuottavat valtion kassaan vähintään verottoman ostohintansa verran rahaa. Autoveron osuus on noin 50% verollisesta hinnasta mikä luonnollisesti merkitsee vähintään 100% verottomasta hinnasta. Lisäksi päälle tulevat arvonlisävero ja muut maksut joten valtiolla ei ole syytä valittaa.
K. Eikös tällä perusteella olisi syytä panostaa tien pitoon?
V. Tällä perusteella pyritään tekemään minimityöt tienpidon osalta ja panostamme edelleen suolaukseen jotta korroosio (=ruostuminen) tuhoaisi kaluston mahdollisimman nopeasti. Samalla saamme runsaasti uusia käyttäjiä kunnalliselle vesihuollolle jolloin pientenkin paikkakuntien talous kohentuu.
K. Eikös tuo ole vähän arveluttavaa?
V. Ei todellakaan. Meille hankittiin yliopistomaailmasta lakimies ja lääkäri konsulteiksi. Siellähän on ollut tapana huolehtia siitä että virkamies tilaa palvelut omalta yritykseltään eli siirtää varoja hallinnoimaltaan yhteiskunnalliselta virastolta omalle yksityiselle yritykselleen ja voi varsin hyvin.
K. Parantaako toimintamallinne jotenkin teidän elintasoanne?
V. Rehellisesti sanottuna ei lainkaan. Sen sijaan saan pientä provisiota uusilta konsulteiltamme siitä hyvästä että huolehdin tarvittavien uudistusten läpiviennistä. Itse asiassa konsulttimme tulivat todella edullisesti (A35) virkoihimme edellyttäen että huolehdin heidän perustamiensa tierakennus- ja tienhuoltoyritysten hedelmällisestä yhteistyöstä tienpitotehtävissä ja rakennusurakoissa.
K. Pidättekö yhteistyötänne toimivana?
V. Kyllä. Olen yhteistyömme alusta lähtien voinut tehdä jokaisella lomallani kaukomatkan joka aiemmin oli vain kaukainen haave. Olen todella tyytyväinen tiehallinnon uuteen suuntaan.
Comments:
Post a Comment