<$BlogRSDURL$>

Wednesday, April 13, 2005

Ajankohtaisia kysymyksiä 

Mikähän siinä on että nykyään ihmiset haluavat kaiken valmiiksi ratkaistuna?


Jalkalistan ja peitelistan liitos pitäisi hoitaa listafirman valmiilla osilla ja jos osia ei ole lainkaan saatavana valmistaja ei ole huolehtinut asiakkaistaan riittävästi. Jotenkin epäilen joskus ennen ihmisten tehneen kaikki ratkaisunsa ilman muuta työn ohessa ajattelematta sen enempiä. Ratkaisu ja nimenomaan oma itse tehty ratkaisu kuului asiaan ja oli osoitus ammattitaidosta. Jos ongelmaa ei jostain syystä osattu omin voimin hoitaa haettiin pätevää mestaria "puskaradion" voimin eikä reklamoitu tuotteen valmistajalle tai myyjälle puutteellisesta tai muuten keskeneräisestä tuotteesta.

Vähän samalta tuntui lukea lopputalven onnettomuudesta jossa autoilijat olivat ajaneet "turvallisesti" rajoituksen sallimaa 80 km/h nopeutta nähden tuskin 100 m tietä edessään saati että olisivat pystyneet pysäyttämään autoaan tien näkyvällä osuudella rysäyttämättä päin kanssa-autoilijoita. Tottahan suurin syntipukki on ensimmäisen kolarin tyhjällä tiellä ajanut ajotaidoton ihminen, muttei samaan kasaan körötelleitä kuskeja tarvi paapoa. Talvioloissa on usein liukasta ja toisinaan todella huono näkyvyys jolloin sen 80:n kympin ajaminenkin voi olla riskipeliä kuten tänäkin keväänä todistettiin.

Mielestäni on relevanttia kysyä onko tieliikenteen ohjausta todella harkittu loppuun asti? Kaikki tietävät, että hyvällä kelillä on kiusantekoa pitää 80 km/h talvinopeuksia hyvillä teillä mutta kukaan ei tunnu tietävän että 80 km/h on huonolla kelillä hengenvaarallisen kova nopeus varsinkin jos turvavälejä ei ole lainkaan.

Paranisiko ihmisten ymmärrys jos talviajoa opiskeltaisiin maalle jäädytetyillä ajoteillä? Auttaisiko nopeusrajoitusten nosto talvella moottoriteillä 120 km/h ja kesällä 140 km/h? Ymmärtäisivätkö ihmiset kelin vaikutuksen turvalliseen matkustamiseen? Kesällä sateella 100 km/h voi olla nopeus yli riskirajan varsinkin jos renkaat ovat huonossa kunnossa. Samoin talvella 60 km/h nopeudessa voi lipsauttaa vahingossa ulos, kuten eräs uuden Toyota Avensiksen omistaja toissa talvena oli tehnyt. Kehä I:n ja Tuusulantien risteyksessä ajamalla sillalla suoraan sisäpuolen kaiteeseen jolloin auton keula oli siististi rytistynyt.

Auttaako ihmisten loputon holhoaminen todella liikenneturvallisuuden parantamiseen? Miksi puhutaan ylinopeudesta jolla tarkoitetaan nopeusrajoituksen ylittämistä jolloin kukaan ei edes vahingossa ajattele tilannenopeutta? Miksi joka kelissä annetaan samalla taulukolla ylinopeussakkoja joiden summa ei käytännössä riipu liikennetiheydestä tai ajo-olosuhteista vaan lähinnä poikkeamasta sallittuun nähden?
Miksei poliisilla ole valtuuksia poiketa myös alaspäin näistä taulukoista? Vai onko poliiseillakin tulospalkkaus joka perustuu sakotustuloihin?

Suomessa olen nähnyt lukemattomia autoja joissa ei ole lainkaan vilkkuja, paljon autoja joilla saa ajaa punaisia päin, kuljettajia joita kääntymiskielto tai pysähtymiskielto ei koske. Ihmisiä joita ei kiinnosta tarviiko heidän noudattaa kärkikolmiota tai stop-merkkiä. Monet viis veisaavat turvavyöstä ja ajovalotkin ovat joidenkin mielestä turhaa tuhlausta jopa hämärissä. Moottoritien vasenta kaistaa käytetään huolettomasti eikä missään nimessä anneta tietä takaa tuleville. Jos näillä tien omistajilla ei ole kiire, muillakaan ei voi olla sen kummempaa hätää.

Ovatko muut tielläkulkijat vain turha häiriötekijä näille maantien myrkkykäärmeille? Onhan poliisinkin työlästä sakottaa kuluneista renkaista tai rattijuoppoudesta. Parempi vaan ostaa runsaasti valvontakameroita joilla saa sakkotuloja ilman työntekijöitä. Ajakoot perkeleet kännissä tai ajokortitta, kunhan tekevät sen nopeusrajoitusten mukaan. Sama tuo onko autoa katsastettu tai ovatko renkaat kunnossa. Eikä sitä turvavyötäkään tarvi jos kerran rajoituksia noudattaa.Eihän liikenneonnettomuuksia sattuisi jos nopeurajoituksia noudatettaisiin? Niinkö?
Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?