Monday, February 07, 2005
Arskan autoratkaisu
Talvisten tieliikenneonnettomuuksien syyksi on osoittaunut talvikeli. Jotta liikenne olisi turvallista kaikille autoilijoille pyritään turvaamaan kesäiset ajo-olot myös talveksi. Ajotaitoa pyritään edelleen huonontamaan jotteivät ihmiset uskaltaisi ajaa kovaa hyvissä tai huonoissa olosuhteissa. Ainakin pääkaupunkiseudulla näkee päivittäin ihmisiä jotka ajavat uudella tai pari vuotta vanhalla autollaan ilmiselvästi käsittämättä talveen sisältyvää liukkauden riskiä. Jos vastoin oletuksia tie sattuisi olemaan liukas ja auto karkaa käsistä vika on tienpitäjän eikä kuljettajan. Vika voi olla myös nopeurajoituksen koska nokkela kuljettaja tiesi sallittua nopeutta olevan turvallista ajaa jollei tienpitäjä ole tyrinyt myös nopeusrajoitusmerkinnöissä.
Vanhanaikainen tapa syyttää kuljettajaa, sitä ratin ja penkin välissä istuvaa autoa ohjaavaa henkilöä on jo unohdettu. Eihän kuski paralla ole kykyä käsittää tieolojen vaihtelua suomalaisessa luonnossa. Kesäinen sumukin pitäisi loihtia pois talvisista pyryistä puhumattakaan. Suomalainen tapa kiistää auton kuljettajan aivotoiminnan esiintyminen on johtanut tilanteeseen jossa järki on jätetty kotiin tai ainakin takapenkille tielle lähdettäessä.
Olisiko aika miettiä syntyjä syviä. Mitä jos auton kuljettajan pitäisi itsekin ymmärtää vähentää tilannenopeutta ilman eri pyyntöä. Keskellä tietä oleva sohjovalli saattaa aiheuttaa sohjoliirron. Sileä jää taas voi vähentää kitkaa talvisaikaan melkein missä tahansa. Pieni kaasujalan nosto voi antaa mukavasti turvamarginaalia. Samoin varovainen jarrutuskokeilu sopivassa tilanteessa kertoo tien liukkaudesta lahjomattomasti ja reaaliajassa.
Olisiko syytä nostaa nopeusrajoituksia maanteillä jotta autoilijat mieltäisivät ne maksiminopeuksiksi? Nykyään useimmat tielläliikkujat näyttävät pitävän nopeusrajoituksia lähinnä suositusnopeuksina. Olisiko syytä lopettaa teiden suolaaminen jotta tiet olisivat koko talven ainakin vähän liukkaita? Näin vältettäisiin liukkaiden tienkohtien aiheuttamat yllätykset ja sydämentykytykset. Koko tie olisi aina talvella harvoja poikkeuksia lukuunottamatta liukas joten varovaisuus lisääntyisi. Kaupungeissa pääkadut suolattaisiin ja sivukadut jäisivät käsittelemättömiksi, kenties pientä hiekoitusta jotta parkkeeraus helpottuisi. Parin vuoden kuluttua kaikki normaalijärkiset ja jokin osa kovapäisimmistäkin kuskeista ymmärtäisi talvikelin vaarat paremmin kuin mikään kampanja voi koskaan valistaa.
Tietysti jäljelle jää aina muutama SUV-autolla ajava umpiluupää joka tietää voittavansa kanssaihmiset kolarissa mutta nämä ovat "annettu arvo" jota ei voi muuttaa edes verotuksella. SUV-auton eräs status on osoittaa etteivät vakuutukset tai polttoaineen hinta luonnonsuojelusta puhumattakaan merkitse mitään omistajalleen. Maasturilla ajo kaupungissa on nykyaikainen peniksen jatke ja tapa osoittaa halveksuntaa ekologisille arvoille. SUV pelastaa kuljettajansa ja matkustajansa niin kauan kun tielle ei osu vielä suurempaa monsteria. Miksikähän iso Arska ajaa hummerilla.
Vanhanaikainen tapa syyttää kuljettajaa, sitä ratin ja penkin välissä istuvaa autoa ohjaavaa henkilöä on jo unohdettu. Eihän kuski paralla ole kykyä käsittää tieolojen vaihtelua suomalaisessa luonnossa. Kesäinen sumukin pitäisi loihtia pois talvisista pyryistä puhumattakaan. Suomalainen tapa kiistää auton kuljettajan aivotoiminnan esiintyminen on johtanut tilanteeseen jossa järki on jätetty kotiin tai ainakin takapenkille tielle lähdettäessä.
Olisiko aika miettiä syntyjä syviä. Mitä jos auton kuljettajan pitäisi itsekin ymmärtää vähentää tilannenopeutta ilman eri pyyntöä. Keskellä tietä oleva sohjovalli saattaa aiheuttaa sohjoliirron. Sileä jää taas voi vähentää kitkaa talvisaikaan melkein missä tahansa. Pieni kaasujalan nosto voi antaa mukavasti turvamarginaalia. Samoin varovainen jarrutuskokeilu sopivassa tilanteessa kertoo tien liukkaudesta lahjomattomasti ja reaaliajassa.
Olisiko syytä nostaa nopeusrajoituksia maanteillä jotta autoilijat mieltäisivät ne maksiminopeuksiksi? Nykyään useimmat tielläliikkujat näyttävät pitävän nopeusrajoituksia lähinnä suositusnopeuksina. Olisiko syytä lopettaa teiden suolaaminen jotta tiet olisivat koko talven ainakin vähän liukkaita? Näin vältettäisiin liukkaiden tienkohtien aiheuttamat yllätykset ja sydämentykytykset. Koko tie olisi aina talvella harvoja poikkeuksia lukuunottamatta liukas joten varovaisuus lisääntyisi. Kaupungeissa pääkadut suolattaisiin ja sivukadut jäisivät käsittelemättömiksi, kenties pientä hiekoitusta jotta parkkeeraus helpottuisi. Parin vuoden kuluttua kaikki normaalijärkiset ja jokin osa kovapäisimmistäkin kuskeista ymmärtäisi talvikelin vaarat paremmin kuin mikään kampanja voi koskaan valistaa.
Tietysti jäljelle jää aina muutama SUV-autolla ajava umpiluupää joka tietää voittavansa kanssaihmiset kolarissa mutta nämä ovat "annettu arvo" jota ei voi muuttaa edes verotuksella. SUV-auton eräs status on osoittaa etteivät vakuutukset tai polttoaineen hinta luonnonsuojelusta puhumattakaan merkitse mitään omistajalleen. Maasturilla ajo kaupungissa on nykyaikainen peniksen jatke ja tapa osoittaa halveksuntaa ekologisille arvoille. SUV pelastaa kuljettajansa ja matkustajansa niin kauan kun tielle ei osu vielä suurempaa monsteria. Miksikähän iso Arska ajaa hummerilla.
Comments:
Post a Comment