<$BlogRSDURL$>

Sunday, November 21, 2004

Näytänks mä tosiaan köyhältä kun ei kaupankäynti innosta? 

Keskiviikkona pimahti mikroaaltouuni. Vasta 16 vuotta moitteettomasti palveltuaan. Pahus. Seuraavaan ei saa kohtuurahalla niin hyvää käytettävyyttä. Senkun laitoit muutaman raa'an perunan sisään, valitsit perunaohjelman ja kone piippasi kun homma oli selvä. Painoista ei tarvinnut välittää kuten tässä seuraajassa. Nyt täytyy tietää perunan lisäksi että kyseessä on esimerkiksi 350g perunoita ennenkuin homma etenee.

Eikä tässä kaikki. Vuonna 1988 edellistä mikroa ostaessani myyjä oli asiastaan innostunut ja esitteli laitteen sen arvolle sopivalla tavalla. Nyt viisi liikettä pääkaupunkiseudulla jätti itsestään epämääräisen kuvan. Tottakai liikkeellä on muitakin asiakkaita eivätkä kaikki ehdi auttaa vaikka haluaisivatkin. Ne jotka ehtivät taisivat kärsiä vitamiinien puutteesta.

Haluan mikroaaltouuniltani hiljaista käyntiääntä, tasaista lämmitystä ja mahdollisuutta lämmittää valmispizzoja joten iso lautanen (=suuri sisätilavuus) on tarpeen. Olisi myös kiva tietää mitä intellowave, Maya tai invertteri oikeastaan tarkoittavat. Ilmeisesti liikkeiden tapa myydä 50 euron uuneja estää myyjiä huomaamasta asiakkaita jotka haluaisivat saada rahoilleen enemmän vastinetta ja saattavat kenties lykätä laitteen hankintaan muutaman 50 euron setelin.

Jotain samaa oli ilmassa pari vuotta sitten hankkiessani pesukonetta. Keskustan puodissa moitittiin AEG:n ja LG:n koneita jolloin tuli etsimättä mieleen ajatus: "koneemme ovat täysiä paskoja mutta muiden ovat vielä huonompia". Ei tarvinne kertoa kauppojen jääneen tekemättä. Syrjemmällä ylimielinen myyntipäällikkö lupasi antaa voittavan tarjouksen kun olen ostamassa, asian tutkiminen ei riittänyt syyksi perehtyä hommaan. Lienee totta ettei kannata myydä puolentoista tonnin pesutornia koska niissä on pieni kate.

Pesutornia ostaessani kävin läpi yli kolmekymmentä liikettä, pari käytettyjen laitteiden myyjää, nettimyyjiä ja lehti-ilmoituksia. Kaikista näistä löysin yhteensä puoli tusinaa myyjää jotka olivat kiinnostuneita ostajan tarpeista ja halusivat tehdä kauppaa. Olin jo miettimässä kahden parhaan tarjouksen välillä kun uuden tekniikan edut valkenivat minulle juodessamme pikaiset kahvit kaverini kanssa.

Kaverini kanssa joka tosiaan tunsi tuotteensa ja halusi myydä niitä. Hintaero muihin tarjouksiin nähden oli olematon mutta hyvä palvelu ratkaisi. Siinä vaiheessa unohdin pitkän välimatkan ja pienet järjestelytarpeet. On mukava laittaa rahansa toimiviin ja hyviin laitteisiin jotka ovat menestyneet vertailuissa sekä ovat vahvasti kehityksen vauhdissa mukana. Parasta oli hyvä fiilis ja aavistus laitteiden toimivan vielä kymmenenkin vuoden kuluttua.

Ennustan nuorelle ystävälleni menestystä työssään.
Comments: Post a Comment

This page is powered by Blogger. Isn't yours?