Sunday, September 26, 2004
Syyspolitiikkaa
Kaikkien blogien voimalaitoksen ja virtapiirin, tuon suuren kaksoistornin toiselta nimeltään Kysyn Vaan romahdettua jonnekin päätin välittömästi tilata mitvitin kirjoituksia jottei se pieni naamalleni jäänyt syksyinen hymynväre karisisi lopullisesti pois ja muuttuisin yhtä happameksi kuin kettu jota pihjalanmjarjat maistoivat vai olisko sittenkin sama takoperin?
Tervetuloa politiikan arkipäivään! Ensin haastattelemme hallituksemme ministeriä Ihan Repseä.
"Hyvää päivää, herra Ministeri! Kuinka hallituksen moneen kertaan teilatun työllisyystavoitteen käy?"
"Oikeastaan tavoitteemme on jopa ylitettävissä."
"Kuinka niin, herra Ministeri? Monelta taholta kuuluu uutisia irtisanomisista ja Kiinaan siirtymisestä."
"Avain on uudistettu laki ajoneuvon omistajan tai haltijan sakottamisesta. Automaattisen liikennevalvonnan ongelmahan on ollut juuri vaatimus kuljettajan tunnistettavuudesta joka on monessa tapauksessa estänyt sakotuksen joten nyt kuljettajaa ei tarvitse lainkaan näkyä kuvassa: rekisterinumero riittää ja jos kiistää ajaneensa itse autoa rikoksentekohetkellä on nimettävä henkilö joka toimi tuolloin kuljettajana."
"Kuinkas tuo auttaa lisäämään työllisyyttä?"
"Perin yksinkertaista. Näin avaamme markkinat joilla työttömät tai muut pienituloiset perustavat ryhmiä jotka myyvät "kuljettajapalveluita" kiinnijääneille isokenkäisille autonomistajille joiden tuloilla sakot saattavat nousta kymmeniin tuhansiin euroihin. Ilmoittaessaan työttömän tai muun pienituloisen autonsa kuljettajaksi suurituloinen autoilija säästää sievoisen summan sakoissaan ja samalla työllistää runsaasti pienituloisia ihmisiä."
"Eikös tuo ole harmaata aluetta?"
"Ehei. Tarkoitus on jatkossa lisätä kotitaloustyövähennys koskemaan myös näitä sakonpienennyspalveluita. Suomen mainehan on ryvettynyt pahasti USA:ta myöden maana jossa annetaan maailman suurimmat ylinopeussakot samalla kun muista rikoksista jää harvoin edes kiinni. Tällä uudella järjestelmällämme voimme välttää otsikot 100 000 euron sakoista kun Nokian optiojohtajat voivat ilmoittaa kuljettajaksi jonkun työttömän jonka tuloilla sakot jäävät maksimissaan parin tuhannen euron tasolle. Summien erosta on helppo laskea kannattaako toiminta molemmille osapuolille."
"Entä valtio, eikös tuo vähennä valtion tuloja?"
"Käytännössä valtion sakkotulot lisääntyvät koska näin voimme sakottaa automaattisesti pelkän rekisterinumeron perusteella vaikka se olisi varastettukin, siis se rekisterinumero. Itse asiassa liian monet ovat välttäneet sakot tunnistamisvaatimuksen takia. Lisäksi luomme runsaasti uusia työpaikkoja "stunttikuljettajille" jotka siis pääsevät sekä pois kortistosta että saavat työtä itselleen jolloin valtio lopulta on todellinen voittaja."
"Loistavaa. Jatketaanko tätä kehitystä vai kehitelläänkö hommalle jatkoa?"
"Toinen samaan aiheeseen liittyvä järjestely koskee ajoneuvojen luvattomia käyttöönottoja joita muinoin kutsuttiin varkauksiksi. Jatkossa on tarkoitus saada muutoin parkissa seisovat autot hyötykäyttöön värväämällä luvattomat käyttöönottajat taksikuskeiksi. Näin voimme palvella ihmisiä paremmin kaikkina vuorokauden aikoina koska taksipalveluiden saatavuus paranee huomattavasti. Ideahan on, että entiset autovarkaat perustavat valtion tuella puhelinkeskuspalvelun jonne soittamalla halutunlainen taksi tulee nopeasti asiakkaan käyttöön. Palvelun etuina taksin saanti nopeutuu, työllisyys paranee ja valtio saa lisätuloja."
"Kuinka valtio voi tienata jos se antaa rikollisille puhelinkeskuksen ja pimeät taksit valtaavat koko maan?"
"Älkää olko noin rajoittunut! Nämä taksiyrittäjät tulevat olemaan parhaita veronmaksajia koska heillä ei ole vähennyskelpoisia kuluja rasitteenaan ja jos he jäävät kiinni tulojensa pimittämisestä he joutuvat lakiehdotuksemme mukaan karkotettaviksi Sudaniin. Lisäksi polttoaineen myynti lisääntyy koska autojen käyttöaste paranee. Samoin entistä kalliimpien ja paremmin murtosuojattujen autojen kauppa lisääntyy jolloin valtion tulot lisääntyvät kiitettävästi. Samoin autohälyttimien ja paikantimien myynti työllistää aivan uutta yrittäjäkuntaa kysynnän lisääntyessä räjähdysmäisesti."
"Kuulostaa täysin uudelta ajattelumallilta. Kuulostaa siltä kuin työllisyysaste todella kohoaisi lamaa edeltäneelle tasolle."
"Itse asiassa paljon paremmaksi. Tarvimme aivan lähitulevaisuudessa noin 100 000 siirtolaista vuodessa tyydyttääksemme työvoiman tarpeemme."
"Onneksi olkoon! Entä puolueenne kannatus? Perinteisestihän olette menestyneet kaupungeissa huonosti."
"Tämäkin ongelma on siirtymässä historiaan. Olemme pyytäneet EU:ta lopettamaan Suomen maatalouden tukemisen jolloin kannattajamme automaattisesti muuttavat kaupunkeihin joka johtaa ennennäkemättömään triumfiin suurimmissakin kaupungeissa."
"Täytyy myöntää että olette todellakin kaappaamassa koko maan valtaanne. Kuinka aiotte turvata asemanne jotta menestytte myös viidenkymmenen vuoden kuluttua?"
"Tämäkin puoli on hoidossa. Puolueemme geneettinen erikoisryhmä tutkii kannattajiemme geeniperimää ja pyrimme risteyttämään parhaat yksilöt. Toiminta on jo aloitettu pienessä mittakaavassa mutta viimeistään viiden vuoden kuluessa homma toimii eduksemme täysin tieteellisesti."
"Onneksi olkoon vaan, herra ministeri Ihan Repse! Jään odottamaan työnne tuloksia."
Tervetuloa politiikan arkipäivään! Ensin haastattelemme hallituksemme ministeriä Ihan Repseä.
"Hyvää päivää, herra Ministeri! Kuinka hallituksen moneen kertaan teilatun työllisyystavoitteen käy?"
"Oikeastaan tavoitteemme on jopa ylitettävissä."
"Kuinka niin, herra Ministeri? Monelta taholta kuuluu uutisia irtisanomisista ja Kiinaan siirtymisestä."
"Avain on uudistettu laki ajoneuvon omistajan tai haltijan sakottamisesta. Automaattisen liikennevalvonnan ongelmahan on ollut juuri vaatimus kuljettajan tunnistettavuudesta joka on monessa tapauksessa estänyt sakotuksen joten nyt kuljettajaa ei tarvitse lainkaan näkyä kuvassa: rekisterinumero riittää ja jos kiistää ajaneensa itse autoa rikoksentekohetkellä on nimettävä henkilö joka toimi tuolloin kuljettajana."
"Kuinkas tuo auttaa lisäämään työllisyyttä?"
"Perin yksinkertaista. Näin avaamme markkinat joilla työttömät tai muut pienituloiset perustavat ryhmiä jotka myyvät "kuljettajapalveluita" kiinnijääneille isokenkäisille autonomistajille joiden tuloilla sakot saattavat nousta kymmeniin tuhansiin euroihin. Ilmoittaessaan työttömän tai muun pienituloisen autonsa kuljettajaksi suurituloinen autoilija säästää sievoisen summan sakoissaan ja samalla työllistää runsaasti pienituloisia ihmisiä."
"Eikös tuo ole harmaata aluetta?"
"Ehei. Tarkoitus on jatkossa lisätä kotitaloustyövähennys koskemaan myös näitä sakonpienennyspalveluita. Suomen mainehan on ryvettynyt pahasti USA:ta myöden maana jossa annetaan maailman suurimmat ylinopeussakot samalla kun muista rikoksista jää harvoin edes kiinni. Tällä uudella järjestelmällämme voimme välttää otsikot 100 000 euron sakoista kun Nokian optiojohtajat voivat ilmoittaa kuljettajaksi jonkun työttömän jonka tuloilla sakot jäävät maksimissaan parin tuhannen euron tasolle. Summien erosta on helppo laskea kannattaako toiminta molemmille osapuolille."
"Entä valtio, eikös tuo vähennä valtion tuloja?"
"Käytännössä valtion sakkotulot lisääntyvät koska näin voimme sakottaa automaattisesti pelkän rekisterinumeron perusteella vaikka se olisi varastettukin, siis se rekisterinumero. Itse asiassa liian monet ovat välttäneet sakot tunnistamisvaatimuksen takia. Lisäksi luomme runsaasti uusia työpaikkoja "stunttikuljettajille" jotka siis pääsevät sekä pois kortistosta että saavat työtä itselleen jolloin valtio lopulta on todellinen voittaja."
"Loistavaa. Jatketaanko tätä kehitystä vai kehitelläänkö hommalle jatkoa?"
"Toinen samaan aiheeseen liittyvä järjestely koskee ajoneuvojen luvattomia käyttöönottoja joita muinoin kutsuttiin varkauksiksi. Jatkossa on tarkoitus saada muutoin parkissa seisovat autot hyötykäyttöön värväämällä luvattomat käyttöönottajat taksikuskeiksi. Näin voimme palvella ihmisiä paremmin kaikkina vuorokauden aikoina koska taksipalveluiden saatavuus paranee huomattavasti. Ideahan on, että entiset autovarkaat perustavat valtion tuella puhelinkeskuspalvelun jonne soittamalla halutunlainen taksi tulee nopeasti asiakkaan käyttöön. Palvelun etuina taksin saanti nopeutuu, työllisyys paranee ja valtio saa lisätuloja."
"Kuinka valtio voi tienata jos se antaa rikollisille puhelinkeskuksen ja pimeät taksit valtaavat koko maan?"
"Älkää olko noin rajoittunut! Nämä taksiyrittäjät tulevat olemaan parhaita veronmaksajia koska heillä ei ole vähennyskelpoisia kuluja rasitteenaan ja jos he jäävät kiinni tulojensa pimittämisestä he joutuvat lakiehdotuksemme mukaan karkotettaviksi Sudaniin. Lisäksi polttoaineen myynti lisääntyy koska autojen käyttöaste paranee. Samoin entistä kalliimpien ja paremmin murtosuojattujen autojen kauppa lisääntyy jolloin valtion tulot lisääntyvät kiitettävästi. Samoin autohälyttimien ja paikantimien myynti työllistää aivan uutta yrittäjäkuntaa kysynnän lisääntyessä räjähdysmäisesti."
"Kuulostaa täysin uudelta ajattelumallilta. Kuulostaa siltä kuin työllisyysaste todella kohoaisi lamaa edeltäneelle tasolle."
"Itse asiassa paljon paremmaksi. Tarvimme aivan lähitulevaisuudessa noin 100 000 siirtolaista vuodessa tyydyttääksemme työvoiman tarpeemme."
"Onneksi olkoon! Entä puolueenne kannatus? Perinteisestihän olette menestyneet kaupungeissa huonosti."
"Tämäkin ongelma on siirtymässä historiaan. Olemme pyytäneet EU:ta lopettamaan Suomen maatalouden tukemisen jolloin kannattajamme automaattisesti muuttavat kaupunkeihin joka johtaa ennennäkemättömään triumfiin suurimmissakin kaupungeissa."
"Täytyy myöntää että olette todellakin kaappaamassa koko maan valtaanne. Kuinka aiotte turvata asemanne jotta menestytte myös viidenkymmenen vuoden kuluttua?"
"Tämäkin puoli on hoidossa. Puolueemme geneettinen erikoisryhmä tutkii kannattajiemme geeniperimää ja pyrimme risteyttämään parhaat yksilöt. Toiminta on jo aloitettu pienessä mittakaavassa mutta viimeistään viiden vuoden kuluessa homma toimii eduksemme täysin tieteellisesti."
"Onneksi olkoon vaan, herra ministeri Ihan Repse! Jään odottamaan työnne tuloksia."
Comments:
Post a Comment