Saturday, June 19, 2004
Suomen saksalainen syndrooma
Minkä ihmeen takia Kesko ei taistele Tiimaria, Tarjoustaloa, Säästötuotetta, Saiturin pörssiä, Tokmannia, Tuurin kyläkauppaa, Säästökareja tai muita pieniä suomalaisia halpa-alan yrittäjiä vastaan?
Miksi juuri saksalaiset Lidl ja Bauhaus ovat näiden suomalaisille kilpailijoille kuin punainen vaate?
Ja minkä takia suomalaiset automaahantuojat pelkäävät Saksasta tulevien käytettyjen autojen invaasiota?
Ongelma ei ole hinta tai se etteivät suomalaiset pärjäisi hintakilpailussa. Ongelma on laatu. Saksasta tuodut käytetyt autot ovat selvästi paremmassa kunnossa kuin vastaavat suomalaiset, samoin niissä on enemmän varusteita; suuremmat moottorit jotka kestävät pitempään ja usein kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin vastaavan automallin pienemmät moottoriversiot.
Lidl ja Bauhaus heittävät saman haasteen suomalaisille kilpailijoilleen. Huomattavan suuri osa Lidlin myymistä tuotteista on laadukkaita ja täysin kilpailukykyisiä suomalaisten merkkituotteiden kanssa joilla ei ole mitään tekemistä epäonnistuneen Euroshopper-tuotemerkin kanssa joka merkitsee ainakin minulle käyttökelvotonta hammastahnaa ja mauttomia ruokia. Samoin Bauhausin maahantulo laski hintatasoa monien aiemmin "hyväkatteisten" (lue: riistohintaisten) tuotteiden osalta.
Bauhausin vaikutus on ollut vähäisempi kuin Lidlin koska sillä on tällä hetkellä vain kaksi toimipaikkaa Suomessa ja suomalaisilla rautakaupoilla on ollut tapana hinnoitella tuotteensa asiakaskohtaisesti tyyliin saat ostaa sillä hinnalla jonka suostut maksamaan (perinteinen rautakauppatapa). Samoin Bauhaus myy paljon suomalaisia tuotteita saksalaisten lisäksi joten suomalaisilla jälleenmyyjillä on tukenaan kotimaisia tukkuliikeitä joiden yhteenlaskettu ostovolyymi on huomattavan suuri eivätkä Bauhausin kautta avautuvat Euroopan markkinat kiinnosta suomalaisia tuottajia. Bauhaushan on laaja lähes kahdensadan (<200) tavaratalon ketju joka toimii yhdessätoista (11) Euroopan maassa.
Tottakai jonkinlaista tilannekomiikkaa on havaittavissa suomalaisessa kaupankäynnissä koska yhden Bauhausin avaaminen Vantaalle laski laminaatin hintaa Rovaniemellä ja koko maassa. Tavallinen kuluttaja tarkistaa vain hinnat ja jos Citymarket pärjää Lidlille ja K-rauta Bauhausille asiakas on tyytyväinen. Harvaa kiinnostaa mikä olisi tilanne ilman kilpailua.
Laskisivatko suomalaiset alan yrittäjät hintansa eurooppalaiselle tasolle vain koska Suomi kuuluu EU:hun?
Minkä ihmeen takia Kesko ei taistele Tiimaria, Tarjoustaloa, Säästötuotetta, Saiturin pörssiä, Tokmannia, Tuurin kyläkauppaa, Säästökareja tai muita pieniä suomalaisia halpa-alan yrittäjiä vastaan?
Miksi juuri saksalaiset Lidl ja Bauhaus ovat näiden suomalaisille kilpailijoille kuin punainen vaate?
Ja minkä takia suomalaiset automaahantuojat pelkäävät Saksasta tulevien käytettyjen autojen invaasiota?
Ongelma ei ole hinta tai se etteivät suomalaiset pärjäisi hintakilpailussa. Ongelma on laatu. Saksasta tuodut käytetyt autot ovat selvästi paremmassa kunnossa kuin vastaavat suomalaiset, samoin niissä on enemmän varusteita; suuremmat moottorit jotka kestävät pitempään ja usein kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin vastaavan automallin pienemmät moottoriversiot.
Lidl ja Bauhaus heittävät saman haasteen suomalaisille kilpailijoilleen. Huomattavan suuri osa Lidlin myymistä tuotteista on laadukkaita ja täysin kilpailukykyisiä suomalaisten merkkituotteiden kanssa joilla ei ole mitään tekemistä epäonnistuneen Euroshopper-tuotemerkin kanssa joka merkitsee ainakin minulle käyttökelvotonta hammastahnaa ja mauttomia ruokia. Samoin Bauhausin maahantulo laski hintatasoa monien aiemmin "hyväkatteisten" (lue: riistohintaisten) tuotteiden osalta.
Bauhausin vaikutus on ollut vähäisempi kuin Lidlin koska sillä on tällä hetkellä vain kaksi toimipaikkaa Suomessa ja suomalaisilla rautakaupoilla on ollut tapana hinnoitella tuotteensa asiakaskohtaisesti tyyliin saat ostaa sillä hinnalla jonka suostut maksamaan (perinteinen rautakauppatapa). Samoin Bauhaus myy paljon suomalaisia tuotteita saksalaisten lisäksi joten suomalaisilla jälleenmyyjillä on tukenaan kotimaisia tukkuliikeitä joiden yhteenlaskettu ostovolyymi on huomattavan suuri eivätkä Bauhausin kautta avautuvat Euroopan markkinat kiinnosta suomalaisia tuottajia. Bauhaushan on laaja lähes kahdensadan (<200) tavaratalon ketju joka toimii yhdessätoista (11) Euroopan maassa.
Tottakai jonkinlaista tilannekomiikkaa on havaittavissa suomalaisessa kaupankäynnissä koska yhden Bauhausin avaaminen Vantaalle laski laminaatin hintaa Rovaniemellä ja koko maassa. Tavallinen kuluttaja tarkistaa vain hinnat ja jos Citymarket pärjää Lidlille ja K-rauta Bauhausille asiakas on tyytyväinen. Harvaa kiinnostaa mikä olisi tilanne ilman kilpailua.
Laskisivatko suomalaiset alan yrittäjät hintansa eurooppalaiselle tasolle vain koska Suomi kuuluu EU:hun?
Comments:
Euron tulon myötä suomalaiset kauppiaat ovat voineet huomaamatta hilata katteitaan hieman ylöspäin. Markka-ajattelu ohjaa vielä suurta osaa ihmisistä heidän ostokäyttäytymisessään. 99 vaikuttaa edelleen huokealta vaikka se olisikin Euroja. Tätä siirtymävaihetta suomalaiset kauppiaat ovat voineet hyödyntää. Tietysti normaali kilpailu ajan myötä tuo hinnat niiden "oikealle", eurooppalaiselle tasolle, mutta ulkomaisen kilpailun takia se ehkä tapahtuu nopeammin kuin Veijo Kesko on kaavaillut. Ja kyllähän sellainen kyrsii.
Olet oikeassa euron vaikutuksen suhteen. Kansainvälisen kaupunkienkalleustutkimuksen mukaan euron tulo on nostanut hintoja euroon siirtyneiden maiden kaupungeissa toisin kuin suomalaistutkijat ovat meille vakuutelleet.
Post a Comment